H - P 8:00 - 18:00 Szombat 8:00 - 13:00

Hasznos infó

Az oldalfalon található jelölések

1. Gumiabroncs gyártója (Gyártmány)

2. Mintázat megjelölése

3. Gumiabroncs szélessége mm-ben

4. Keresztmetszeti viszonyszám (abroncsmagasság és -szélesség aránya %-ban)

5. Szerkezet jelölése:

  • B: bias belt (átmenet a diagonál és a radiál között)
  • D: diagonál
  • R: radiál

6. Kerékpánt átmérője collban

7. Terhelési Index - Load Index (LI)

8. Sebesség Index - Speed Index (SI)

9.

  • TL - Tubeless - tömlő nélküli gumiabroncs
  • TT - Tube Type - tömlős gumiabroncs

10. DOT szám

A karakterek jelentése egy példán keresztül:
DOT FT DA CEDX 1811

  • DOT - Department of Transportation (Közlekedési Minisztérium) az abroncs megfelel az USA Közlekedési Minisztériuma előírásának
  • FT - gyártó üzem kódja (Germany, MICHELIN REIFENWERKE, A.G.)
  • DA - méretkód (195/60R15)
  • CEDX - opcionális kód
  • 1811 - 2011. 18. hétén gyártott abroncs (18 = hét, 11= év, csak az egyik oldalon van feltűntve a DOT szám végén a gyártási idő)

11. Kopásjelző személyautónál 1,6 mm, teherutónál, busznál 3 mm

  • TWI - Tread Wear Indicator - Kopásjelző

12. Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz:

  • RF - reinforced - erősített
  • XL - Extra Load - emelt teherbírás

13. Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz*

  • M+S - Mud and Snow - Sár és hó
  • 3PMSF - Three Peaks Mountain Snow Flake - Az Európai Unióban a hatályos jogszabályok szerint az M+S jelzés mellett a három hegycsúcsban elhelyezett hópehely jelöléssel ellátott abroncsok számítanak téliguminak.

A defekttűrő abroncsok jelölései:

  • ZP - Zero Pressure (Michelin)
  • SST - SSTs - Self-Supporting Tyres (Michelin)
  • SSR - Self Supporting Runflat Tyres (Continental)
  • RSC - Euforia @(RSC) - Run Flat System Component (Pirelli)
  • RSC - Run Flat System Component (Dunlop, Goodyear)
  • Run On Flat - Run Flat System Component (Goodyear)
  • RFT - Run Flat Technology (Bridgestone, Firestone)
  • ROF - RunOnFlat Extended Mobility Technology (Goodyear)
  • EMT - RunOnFlat Extended Mobility Technology (Goodyear)
  • DSST - Dunlop Self-Supporting Technology (Dunlop)
  • RunFlat - (Pirelli, Falken)
  • RF - Run Flat (Vredestein, Nokian)
  • ZPS - Zero Pressure System (Yokohama)
  • HRS - Hankook Runflat System (Hankook)
  • XRP - Extended Run-Flat Performance (Kumho)
  • EXT - Run Flat Technology (Bridgestone)
  • Run-Flat - (Pirelli)
  • URS - (Nexen)

Peremvédős abroncsok jelölései:

  • MFS
  • FR
  • FSL
  • RPB

Önjavító abroncs:

  • CONTISEAL - Kisebb defekt esetén önmagát javító abroncs. További információ a ContiSeal-ről itt.
  • SEAL INSIDE / s-i - Egy abroncskonstrukciós technológia, mely lehetővé teszi, hogy nyomásveszteség nélkül folytassa útját defektes abronccsal, mintegy 85 százalékkal csökkentve a nyomásveszteség okozta balesetek lehetőségét.
  • SELFSEAL / SS - Kisebb defekt esetén önmagát javító abroncs - Michelin.

Speciális jelölések terepjáróknál:

  • T/A - Traction/Advantage - erős vonóképesség
  • H/T - Highway Tread - Főleg aszfaltra
  • A/T - All Terrain - Minden terepre
  • M/T - Mud Terrain - Főleg terepre ajánlott az erős bordázott minta miatt

Egyéb jelölések:

  • P - Passenger Car - személyautó
  • LT - Light Truck - kisteherautó
  • ST - Special Trailer - speciális szállító, utánfutó
  • T - Temporary - szükség kerék, helytakarékos pótkerék, mankókerék
  • C - Kisteherautó abroncs
  • ML / M.L. - Oldalvédő csíkkal ellátott abroncs
  • NCS - "Noise Cancelling System" Pirelli abroncsokban egy speciális ragasztóval körkörösen az abroncs belső falához rögzített zajcsökkentő szivacsréteg.
  • ACOUSTIC - Alacsony zajszintű gumiabroncs
  • A8A, A6A, AM8, AM9, AMP, AMR, AMS, AMT, AMV, AMX, AM - Aston Martin modellekhez
  • ALP - Alpina modellekhez
  • AO, AO1, AOE - Audi modellekhez
  • AR - Alfa Romeo modellekhez
  • B, B1, BC, BL - Bentley modellekhez
  • C1 - Chrysler modellekhez
  • CP - (Camping) Lakóautóhoz való erősített gumiabroncs
  • ELO - Elio modellekhez
  • elt - Elektromos Volkswagen konszern modellekhez
  • (+) - Elektromos modellekhez
  • E-V - Elektromos modellekhez
  • F, F01, F02, F03, F04 - A Pirelli saját jelölése a Ferrari modellekhez
  • FP - A Pirelli saját jelölése Ford modellekhez
  • GOE - (Genesis Original Edition) A Hyundai önálló, prémium márkájához, a Genesis modellekhez
  • G3, G4 - Continental abroncsoknál 3 illetve 4 barázdás kivitel
  • GREEN X - Michelin által forgalmazott energiatakarékos, "zöld" gumiabroncs. Csökkenti az üzemanyagfogyasztást, kiváló nedves tapadással és kopási jellemzőkkel rendelkezik.
  • HN - Hyundai modellekhez
  • HP - Pagani modellekhez
  • J, J1, JRS - Jaguar modellekhez
  • K1, K2, K3 - Ferrari modellekhez
  • KS - Volkswagen konszern (VW, Seat, Skoda, Audi) modellekhez
  • LR - Land Rover modellekhez
  • L.S. - (Luxury Sedan) A Pirelli saját jelölése "luxus sedan" kivitelű modellekhez
  • JLR - Jaguar és Land Rover modellekhez
  • L, L1 - Lamborghini modellekhez
  • LS - Lotus modellekhez
  • MC, MC1, MC2 - McLaren modellekhez
  • ME* - Mercedes Benz és BMW defekttűrő
  • MO - Mercedes Benz / AMG modellekhez
  • MO1, MO1A, MO1B - Mercedes Benz modellekhez
  • MOE - Mercedes Benz SSR (defekttűrő) modellekhez
  • M3 - BMW M3 modellekhez
  • MO-S - Mercedes modellekhez (Silent / Seal)
  • MO-V - Mercedes Viano modellekhez
  • MGT - Maserati modellekhez
  • N0, N1, N2, N3, N4, N5, N6, NX, NA0, NA1, ND0, NE0, NF0 - Porsche modellekhez
  • NI - NextEV modellekhez
  • * - BMW modellekhez
  • *MO - BMW és Mercedes Benz modellekhez (E-osztály)
  • RO1, RO2, RO3 - Egyedi Audi Quattro modellekhez
  • RWL, OWL - (Raised white letters) Fehér kontúros betűk az abroncs oldalfalán
  • RBL - (Raised black letters) Fekete kontúros betűk az abroncs oldalfalán
  • S.C. - (Sport Car) A Pirelli saját jelölése "sport autó" modellekhez
  • TPC - Cadillac modellekhez
  • TO, T0, T1 - Tesla modellekhez
  • VO - (Volkswagen Original) Volkswagen modellekhez
  • VOL - Volvo modellekhez

A DOT szám

A gumiabroncsok oldalán található DOT jelölés mögött lévő számsorból kiderül a gyártási idő. Az utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az "idei" abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!

Meddig új egy abroncs?

A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a "frissen gyártott", míg a 3-5 éve gyártottnál használható az "új" megnevezés.

Miért számít újnak egy öt esztendős abroncs? Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval.

  • Az abroncsok élettartama 10 év. Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasoljuk használni.
  • A lényeg röviden. A gumiabroncs:

  • Frissen gyártott: 3 éves korig
  • Új: 5 éves korig. Ez azt jelenti, hogy egy legfeljebb 5 éven át szakszerűen tárolt abroncs megfelel egy új abroncs specifikációinak, és nem veszít a felhasználhatóságából!
  • Élettartama: 10 év, ezért 10 évesnél idősebb abroncsok használata biztonságtechnikai okokból nem ajánlott!

Miért kell téli és nyári gumiabroncsot cserélni.

Mikor kell a gumiabroncsot lecserélni

Javaslatunk az Ön biztonsága érdekében:

Mivel a vízen futás (aquaplaning) veszélye fokozottan nő és a fékezési tulajdonságok is jelentősen romlanak az előrehaladott kopással, a gumiabroncsokat már minimális mintaárokmélység elérése előtt le kell cserélni.
Általában a következő értékeknél ajánlott a csere:Nyári gumiabroncsok: 3 mm-es mintaárokmélységSzéles gumiabroncsok: 3 mm-es mintaárokmélységTéli gumiabroncsok: 4 mm-es mintaárokmélységValamikor elkerülhetetlenné válik a gumiabroncsok cseréje
A gumiabroncsokat akkor kell cserélni, amikor a minimális mintaárokmélységig kopott a futófelület, vagy ha helyrehozhatatlan károsodás érte a gumiabroncsot.

Terhelés és sebesség index táblázat

Tire Angel Gumiszervíz - Sződ
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el