Hasznos infó
Az oldalfalon található jelölések
1. Gumiabroncs gyártója (Gyártmány)
2. Mintázat megjelölése
3. Gumiabroncs szélessége mm-ben
4. Keresztmetszeti viszonyszám (abroncsmagasság és -szélesség aránya %-ban)
5. Szerkezet jelölése:
- B: bias belt (átmenet a diagonál és a radiál között)
- D: diagonál
- R: radiál
6. Kerékpánt átmérője collban
7. Terhelési Index - Load Index (LI)
8. Sebesség Index - Speed Index (SI)
9.
- TL - Tubeless - tömlő nélküli gumiabroncs
- TT - Tube Type - tömlős gumiabroncs
10. DOT szám
A karakterek jelentése egy példán
keresztül:
DOT FT DA CEDX 1811
- DOT - Department of Transportation (Közlekedési Minisztérium) az abroncs megfelel az USA Közlekedési Minisztériuma előírásának
- FT - gyártó üzem kódja (Germany, MICHELIN REIFENWERKE, A.G.)
- DA - méretkód (195/60R15)
- CEDX - opcionális kód
- 1811 - 2011. 18. hétén gyártott abroncs (18 = hét, 11= év, csak az egyik oldalon van feltűntve a DOT szám végén a gyártási idő)
11. Kopásjelző személyautónál 1,6 mm, teherutónál, busznál 3 mm
- TWI - Tread Wear Indicator - Kopásjelző
12. Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz:
- RF - reinforced - erősített
- XL - Extra Load - emelt teherbírás
13. Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz*
- M+S - Mud and Snow - Sár és hó
- 3PMSF - Three Peaks Mountain Snow Flake - Az Európai Unióban a hatályos jogszabályok szerint az M+S jelzés mellett a három hegycsúcsban elhelyezett hópehely jelöléssel ellátott abroncsok számítanak téliguminak.
A defekttűrő abroncsok jelölései:
- ZP - Zero Pressure (Michelin)
- SST - SSTs - Self-Supporting Tyres (Michelin)
- SSR - Self Supporting Runflat Tyres (Continental)
- RSC - Euforia @(RSC) - Run Flat System Component (Pirelli)
- RSC - Run Flat System Component (Dunlop, Goodyear)
- Run On Flat - Run Flat System Component (Goodyear)
- RFT - Run Flat Technology (Bridgestone, Firestone)
- ROF - RunOnFlat Extended Mobility Technology (Goodyear)
- EMT - RunOnFlat Extended Mobility Technology (Goodyear)
- DSST - Dunlop Self-Supporting Technology (Dunlop)
- RunFlat - (Pirelli, Falken)
- RF - Run Flat (Vredestein, Nokian)
- ZPS - Zero Pressure System (Yokohama)
- HRS - Hankook Runflat System (Hankook)
- XRP - Extended Run-Flat Performance (Kumho)
- EXT - Run Flat Technology (Bridgestone)
- Run-Flat - (Pirelli)
- URS - (Nexen)
Peremvédős abroncsok jelölései:
- MFS
- FR
- FSL
- RPB
Önjavító abroncs:
- CONTISEAL - Kisebb defekt esetén önmagát javító abroncs. További információ a ContiSeal-ről itt.
- SEAL INSIDE / s-i - Egy abroncskonstrukciós technológia, mely lehetővé teszi, hogy nyomásveszteség nélkül folytassa útját defektes abronccsal, mintegy 85 százalékkal csökkentve a nyomásveszteség okozta balesetek lehetőségét.
- SELFSEAL / SS - Kisebb defekt esetén önmagát javító abroncs - Michelin.
Speciális jelölések terepjáróknál:
- T/A - Traction/Advantage - erős vonóképesség
- H/T - Highway Tread - Főleg aszfaltra
- A/T - All Terrain - Minden terepre
- M/T - Mud Terrain - Főleg terepre ajánlott az erős bordázott minta miatt
Egyéb jelölések:
- P - Passenger Car - személyautó
- LT - Light Truck - kisteherautó
- ST - Special Trailer - speciális szállító, utánfutó
- T - Temporary - szükség kerék, helytakarékos pótkerék, mankókerék
- C - Kisteherautó abroncs
- ML / M.L. - Oldalvédő csíkkal ellátott abroncs
- NCS - "Noise Cancelling System" Pirelli abroncsokban egy speciális ragasztóval körkörösen az abroncs belső falához rögzített zajcsökkentő szivacsréteg.
- ACOUSTIC - Alacsony zajszintű gumiabroncs
- A8A, A6A, AM8, AM9, AMP, AMR, AMS, AMT, AMV, AMX, AM - Aston Martin modellekhez
- ALP - Alpina modellekhez
- AO, AO1, AOE - Audi modellekhez
- AR - Alfa Romeo modellekhez
- B, B1, BC, BL - Bentley modellekhez
- C1 - Chrysler modellekhez
- CP - (Camping) Lakóautóhoz való erősített gumiabroncs
- ELO - Elio modellekhez
- elt - Elektromos Volkswagen konszern modellekhez
- (+) - Elektromos modellekhez
- E-V - Elektromos modellekhez
- F, F01, F02, F03, F04 - A Pirelli saját jelölése a Ferrari modellekhez
- FP - A Pirelli saját jelölése Ford modellekhez
- GOE - (Genesis Original Edition) A Hyundai önálló, prémium márkájához, a Genesis modellekhez
- G3, G4 - Continental abroncsoknál 3 illetve 4 barázdás kivitel
- GREEN X - Michelin által forgalmazott energiatakarékos, "zöld" gumiabroncs. Csökkenti az üzemanyagfogyasztást, kiváló nedves tapadással és kopási jellemzőkkel rendelkezik.
- HN - Hyundai modellekhez
- HP - Pagani modellekhez
- J, J1, JRS - Jaguar modellekhez
- K1, K2, K3 - Ferrari modellekhez
- KS - Volkswagen konszern (VW, Seat, Skoda, Audi) modellekhez
- LR - Land Rover modellekhez
- L.S. - (Luxury Sedan) A Pirelli saját jelölése "luxus sedan" kivitelű modellekhez
- JLR - Jaguar és Land Rover modellekhez
- L, L1 - Lamborghini modellekhez
- LS - Lotus modellekhez
- MC, MC1, MC2 - McLaren modellekhez
- ME* - Mercedes Benz és BMW defekttűrő
- MO - Mercedes Benz / AMG modellekhez
- MO1, MO1A, MO1B - Mercedes Benz modellekhez
- MOE - Mercedes Benz SSR (defekttűrő) modellekhez
- M3 - BMW M3 modellekhez
- MO-S - Mercedes modellekhez (Silent / Seal)
- MO-V - Mercedes Viano modellekhez
- MGT - Maserati modellekhez
- N0, N1, N2, N3, N4, N5, N6, NX, NA0, NA1, ND0, NE0, NF0 - Porsche modellekhez
- NI - NextEV modellekhez
- * - BMW modellekhez
- *MO - BMW és Mercedes Benz modellekhez (E-osztály)
- RO1, RO2, RO3 - Egyedi Audi Quattro modellekhez
- RWL, OWL - (Raised white letters) Fehér kontúros betűk az abroncs oldalfalán
- RBL - (Raised black letters) Fekete kontúros betűk az abroncs oldalfalán
- S.C. - (Sport Car) A Pirelli saját jelölése "sport autó" modellekhez
- TPC - Cadillac modellekhez
- TO, T0, T1 - Tesla modellekhez
- VO - (Volkswagen Original) Volkswagen modellekhez
- VOL - Volvo modellekhez
A DOT szám
A
gumiabroncsok oldalán található DOT jelölés mögött lévő számsorból kiderül a
gyártási idő. Az utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az
utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a
gyártási évet jelöli. Sokan az "idei" abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs
nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan
formában és minőségben képes megőrizni!

Meddig új egy abroncs?
A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a "frissen gyártott", míg a 3-5 éve gyártottnál használható az "új" megnevezés.
Miért számít újnak egy öt esztendős abroncs? Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval.
- Az abroncsok élettartama 10 év. Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasoljuk használni.
- A lényeg röviden. A gumiabroncs:
- Frissen gyártott: 3 éves korig
- Új: 5 éves korig. Ez azt jelenti, hogy egy legfeljebb 5 éven át szakszerűen tárolt abroncs megfelel egy új abroncs specifikációinak, és nem veszít a felhasználhatóságából!
- Élettartama: 10 év, ezért 10 évesnél idősebb abroncsok használata biztonságtechnikai okokból nem ajánlott!
Miért kell téli és nyári gumiabroncsot cserélni.
Mikor kell a gumiabroncsot lecserélni
Javaslatunk
az Ön biztonsága érdekében:
Mivel a
vízen futás (aquaplaning) veszélye fokozottan nő és a fékezési tulajdonságok is
jelentősen romlanak az előrehaladott kopással, a gumiabroncsokat már minimális mintaárokmélység
elérése előtt le kell cserélni.
Általában a következő értékeknél ajánlott a csere:Nyári gumiabroncsok: 3 mm-es
mintaárokmélységSzéles gumiabroncsok: 3 mm-es
mintaárokmélységTéli gumiabroncsok: 4 mm-es
mintaárokmélységValamikor
elkerülhetetlenné válik a gumiabroncsok cseréje
A
gumiabroncsokat akkor kell cserélni, amikor a minimális mintaárokmélységig
kopott a futófelület, vagy ha helyrehozhatatlan károsodás érte a gumiabroncsot.
Általában a következő értékeknél ajánlott a csere:Nyári gumiabroncsok: 3 mm-es mintaárokmélységSzéles gumiabroncsok: 3 mm-es mintaárokmélységTéli gumiabroncsok: 4 mm-es mintaárokmélységValamikor elkerülhetetlenné válik a gumiabroncsok cseréje
A gumiabroncsokat akkor kell cserélni, amikor a minimális mintaárokmélységig kopott a futófelület, vagy ha helyrehozhatatlan károsodás érte a gumiabroncsot.